یکی از انواع پروفایل وسایل چوبی که اخیرا بسیار محبوب شده و طرفداران خاص خود را پیدا کرده است، ام دی اف سینکرونایز است که با نام ام دی اف فوق برجسته نیز شناخته می شود.

امروزه استفاده از ام دی اف به تنهایی برای ساخت وسایل چوبی دیگرچندان مورد استقبال نیست، زیرا ام دی اف ظاهر یکنواختی برای وسایل ایجاد می کند که چندان مطلوب نیست. برای حل این مشکل می توان ام دی اف را در ترکیب با جنس های دیگری که ایجاد زیبایی ظاهری می کنند، استفاده نمود. یکی از این موارد ملامینه است که یک پروفایل صنعتی محسوب می شود.

برای تولید ورق های ام دی اف سینکرونایز یا فوق برجسته، ام دی اف و ملامینه در ترکیب با هم استفاده می شوند. در این ترکیب ظاهری جذاب تر و متفاوت تر برای ام دی اف ایجاد می شود و وسایل ساخته شده نمای زیباتری پیدا می کنند.تولید ورق ام دی اف فوق برجسته با هدف شبیه سازی چوب طبیعی انجام می شود تا محیطی گرم و صمیمی را ایجاد نماید. محصول نهایی این جنس فوق العاده زیباست و به سختی از جنس چوب قابل تشخیص است.

برای تولید ورق های ام دی اف سینکرونایز، ام دی اف خام و کاغذ خاص طرح دار آغشته به رزین که دارای ابعاد متفاوتی است، در دما و فشار بالا پرس می شوند و این کاغذ مانند روکشی سطح ام دی اف را می پوشاند و علاوه بر ظاهر زیبا حسی خوب در محیطی گرم و صمیمی ایجاد می نماید. مهم ترین خصوصیت این جنس انطباق برجستگی ها بر روی طرح کاعذ و همچنین عمق برجستگی های آن است و به دلیل همین انطباق، سینکرونایز نامیده می شود.

 

ام دی اف سینکرونایز

 

در حالی که جنس چوب طبیعی دارای مشکلات زیادی از قبیل قیمت زیاد، سنگینی، محدودیت های اندازه و سختی اجرا دارد، ام دی اف سینکرونایز با داشتن ظاهری مانند چوب، فاقد مشکلات آن است و به همین دلیل می تواند به عنوان یک جایگزین مناسب به جای آن کار شود. با این حال این جنس، در قیاس با چوب ساختار یکنواخت تری دارد و دارای گره و شکاف نیست.

برای تمیز کردن وسایلی که از جنس ام دی اف سینکرونایز ساخته می شوند، باید از یک اسفنج نرم نمدار یا دستمال های مخصوص آغشته به شوینده ها استفاده کرد و سپس با یک دستمال نمدارآن را پاک نموده و خشک کرد. ازاستفاده از آب زیاد برای تمیز کردن این وسایل باید پرهیز شود و همچنین از کشیدن اسکاچ و سیم ظرفشویی بر روی سطح این نوع وسایل باید خودداری شود، زیرا باعث خش افتادن بر روی سطح آن خواهد شد.

ام دی اف سینکرونایز